Content marketing A.D. 2019

O tym, że działania z zakresu content marketingu powinny być strategiczne, że równie ważna jak sama treść jest dystrybucja, że najpopularniejszym obecnie formatem jest wideo – wiadomo już od dawna. W 2019 roku trzeba będzie jednak tę wiedzę wprowadzić do swojej marketingowej praktyki, a także dodać do tego jeszcze kilka elementów, aby uzyskać przepis na sukces.

400 mld dolarów – tyle, jak donosi Forbes ma być wart rynek content marketingu do 2021 roku. Popularność content marketingu nie tylko nie maleje, ale wręcz staje się synonimem dla działań marketingowych online. Dziś to treść wygrywa zarówno na rynku B2B, jak i B2C. Według Content Marketing Institute (CMI), aż 91% marek z sektora biznesowego oraz 86% firm kierujących swoje produkty do konsumentów korzysta z CM. Pozostała część zaczyna planować swoje działania w tym obszarze.

Tak więc to co z pewnością nie zmieni się w 2019 roku to fakt, że content jest niezbędny w dzisiejszym marketingu. Jeśli więc Twoja firma należy do zdecydowanej mniejszości i nie podejmuje jeszcze działań związanych z marketingiem treści, w ramach noworocznych postanowień – powinieneś to zmienić. Jak jednak osiągnąć sukces, skoro niemal każdy będzie tworzył jakieś treści w internecie, a także poza nim?

Strategia, strategia, i jeszcze raz strategia

We wszystkich działaniach biznesowych, zacząć należy od strategii. Nie inaczej jest w przypadku content marketingu. Powtarzałam już to nie raz, jednak dopóki statystyki się nie poprawią, warto to powtarzać rok za rokiem. Jeśli chcesz odnieść sukces w marketingu treści musisz zacząć od strategii. Jak donosi IAB w 2017 roku zaledwie 35% firm w Polsce miało sformalizowane i spisane strategie działań w tym obszarze. Z kolei według CMI globalnie tylko 65% treści posiada udokumentowaną strategię.

Jak widać nie tylko w Polsce marketerzy muszą odrobić tę pracę domową. Już dziś otwórz pusty plik w swoim komputerze lub weź czystą kartkę papieru i zapisz swoją strategię działań content marketingowych na 2019 rok. Uwzględnij w niej cel, persony, kanały, formaty, tematy i harmonogram. A potem przez 365 dni realizuj ją krok po kroku.

Ilość i jakość

O tym, że treści muszą być dobre jakościowo, nie trzeba już nikogo przekonywać. Zmiany algorytmów Google’a oraz Facebook’a, które miały miejsce w ubiegłym roku, jasno pokazały dokąd zmierza marketing treści. Każdy content, który tworzysz ma być atrakcyjny dla użytkownika, użyteczny dla niego i odpowiadający na jego potrzeby. Nie powinieneś więc wzorować się na innych, odtwarzać tego co już było czy też składać obietnic bez pokrycia. Kryterium decydującym o tym czy content jest dobry nie powinno być jedynie SEO. Słowa kluczowe oczywiście muszą się pojawić, ale powinny być one naturalnie wplecione w treść i stanowić nie więcej niż kilka procent treści. Znacznie istotniejsze od SEO jest to, aby był on unikalny i przynosił konkretne rozwiązania Twoim odbiorcom.

Czy jeśli chce się spełnić te zalecenia Twoja treść może być krótka? Oczywiście to zależy od tematu, branży i częstotliwości publikowanych przez Ciebie treści. Jednak w porównaniu z ubiegłymi latami, wyraźnie widać trend do wydłużania się tworzonych przez marki materiałów. Wcześniej zasada głosiła „przynajmniej 3 tysiące znaków, żeby Google zaklasyfikował treść do pozycjonowania”. Dziś, pamiętając o tym, że pisze się nie tylko pod Google’a, ale przede wszystkim dla czytelników, teksty mogą już sięgać nawet 6-8 tys. znaków. Musisz zatem zadbać o rzetelne, unikatowe treści, które poprowadzą czytelnika przez określony temat w sposób fachowy i zaprezentują Cię jako eksperta w tej dziedzinie.

Nie samym tekstem żyje człowiek

Długość i jakość treści, nie odnosi się jednak tylko do form pisanych. Jeśli nie masz czasu, chęci lub umiejętności do tworzenia artykułów masz dwa rozwiązania. Albo zatrudnić do tego profesjonalistę albo znaleźć format, w którym czujesz się znacznie lepiej. Od dłuższego czasu w sieci króluje wideo i przez najbliższe lata to się z pewnością nie zmieni. Udział wideo w rynku będzie rósł z roku na rok. Jednak nie warto sięgać po ruchome obrazy, tylko dlatego że są teraz modne, ani nawet dlatego, że jest to ulubiony format odbiorców.

Wideo to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Aby było skuteczne musi być oryginalne, wysokiej jakości, odpowiedniej długości, zrealizowane z pomysłem, i wiele więcej. Nie każdy jest w stanie tworzyć takie filmy. A jeśli nie będą one spełniać oczekiwań odbiorców, nie przyniosą planowanych efektów. Dlatego w poszukiwaniu formatu dla siebie warto postawić także na mniej oczywiste rozwiązania jak infografiki, prezentacje w SlideShare czy też zyskujące coraz większą popularność podcasty. Format musi być dopasowany do Twoich odbiorców oraz do Ciebie.

Niezależnie jednak od tego na jaki sposób prezentacji contentu się zdecydujesz, nie możesz zapomnieć o jego odpowiedniej dystrybucji. Kreuj swoje własne kanały content-marketingowe, posiłkuj się mediami społecznościowymi, poszerzaj swoją bazę odbiorców. We wszystkich tych działaniach dąż do personalizacji przekazu. Do tego niezbędny jest nie tylko właściwy dobór kanałów dystrybucji, ale także dogłębne poznanie swoich odbiorców. A to najważniejsze elementy strategii content-marketingowej. I tu koło się zamyka.

Mów do ludzi

Na koniec jeszcze jedna content-marketingowa refleksja. W branży coraz częściej króluje określenie, że nie ma już marketingu B2B, ani B2C. Jest marketing H2H (human to human). Treści tworzymy dla ludzi. Niezależnie od tego w jakiej branży działamy, jakie tematy poruszamy, jaki format wybierzemy, jakie cele ma spełniać nasz content marketing – powinniśmy skupić się właśnie na ludziach. Ich oczekiwaniach, potrzebach i emocjach. Twój przekaz nie może być jedynie sposobem na mówienie o Twojej marce. W Twoim przekazie Twoja marka ma być odpowiedzią na pytania konsumentów. I to niejednorazową odpowiedzią.

Dlatego warto zadbać o zbudowanie odpowiednich relacji ze swoimi odbiorcami – włączyć ich we współtworzenie treści, nawiązywać z nimi dialog, doceniać lojalność i pielęgnować wzajemne zaufanie. W ten sposób będziesz w stanie wyróżnić się na tle innych firm, w także zbudować strategię marketingową nie tylko na ten rok, ale na lata.