Biznes nie tylko dla zysku

O tym czy zysk i wartości idą ze sobą w parze, czym jest marketing 3.0. i skąd wziął się pomysł na książkę „Marketing wartości”  opowiadałam w rozmowie z Joanną Jałowiec z Proto.pl.

PRoto.pl: Jaka jest Pani definicja marketingu wartości? Podawanie przykładów idzie nam lepiej, jeśli mamy mówić o wartościach w naszym życiu, ale w biznesie? Tutaj ważne są przecież: zysk, wzrost, rozwój.

Justyna Bakalarska, autorka książki Marketing Wartości: No dobrze, przez chwilę zamieńmy się w pragmatycznych biznesmenów. Zależy nam na zysku, wzroście i rozwoju naszych przedsiębiorstw. Jak to osiągnąć w czasach, gdy lojalność klientów bardzo mocno słabnie, młodzi pracownicy zazwyczaj nie czują przywiązania do firmy, w której pracują, mało tego, nie motywują ich już – tak jak starszych pokoleń – pieniądze? W czasach, gdy każdy może wyrazić opinie o naszej firmie w sieci i każdy bez trudu może do nich dotrzeć, również tych niepochlebnych?  W czasach, gdy nikt już niemal nie zauważa czysto reklamowych komunikatów, ogromna rzesza odbiorców sięga po programy do blokowania reklam, a wiara w to, co przekazują marki w swoich reklamach jest bardzo słaba?

Gdy już jako pragmatyczni przedsiębiorcy zrozumiemy, że zysku, wzrostu i rozwoju nie uzyskamy starymi metodami, trzeba znaleźć nowe sposoby dotarcia do klientów. I tak jak niegdyś wystarczyło na popyt odpowiedzieć podażą, tak jak później w czasach nadpodaży, rynkowej różnorodności i wysokiej konkurencji trzeba było wyróżnić produkty i nadać im wyjątkowe walory np. oryginalny smak, wygodne opakowania czy lepsza konsystencja, tak dziś droga do realizacji założonych przez firmę celów biegnie przez wartości. I to one stanowią jedne z najważniejszych – co pokazują liczne, globalne badania – potrzeb współczesnych konsumentów, pracowników, ludzi. A czym innym jest marketing, jeśli nie zaspokajaniem potrzeb i dostarczaniem korzyści w zamian za osiągany zysk? Więc z czysto pragmatycznego, realistycznego punktu widzenia marketing wartości jest po prostu nowym obliczem marketingu. Jednak ze względu na dużą transparentność działań firm, na niezwykłą wagę relacji we współczesnym marketingu i zwiększającą się świadomość konsumentów muszą to być działania i wartości autentyczne. Dlatego wymienianie konkretnych wartości jest trudne, dla każdego te wartości mogą być inne, mieć różne źródła i często powinny być przełożeniem na świat biznesu tych osobistych.

Zapraszam do przeczytania całego wywiadu na stronie Proto.pl